Hoe is onze voeding opgebouwd?

Onze voeding bestaat uit voedingsmiddelen zoals:

  • brood en broodvervangers
  • aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten
  • groente, fruit
  • zuivelproducten
  • vlees, vis, ei en vleesvervangers
  • spijsvetten zoals margarine en olie
  • vocht
  • zoete en hartige versnaperingen

Deze voedingsmiddelen leveren eiwitten, vetten en koolhydraten.

Eiwitten zijn nodig voor groei en herstel van het lichaam en zitten vooral in:

  • vlees, vleeswaren en gevogelte
  • vis, schaal- en schelpdieren
  • eieren
  • melk, melkproducten en kaas
  • brood en graanproducten
  • peulvruchten
  • sojaproducten

Vetten leveren energie. Ze zitten bijvoorbeeld in:

  • margarine, halvarine, roomboter, bak- en braadvetten, frituurvetten en olie
  • mayonaise, fritessaus, slasaus
  • producten op basis van olie of mayonaise
  • vlees, vleeswaren
  • kaas, melk, melkproducten
  • gebak en koek
  • noten en zoutjes
  • frituursnacks
  • salades op basis van mayonaise zoals eiersalade, zalmsalade

Bij een ketogeen dieet is een overgroot deel van de energie afkomstig van vet.

Ook koolhydraten leveren energie. Koolhydraten is de verzamelnaam voor:

  • zetmeel: zit in aardappelen, brood, deegwaren, rijst, peulvruchten
  • melksuiker: zit in melk, karnemelk, yoghurt
  • vruchtensuiker: zit in fruit, vruchtensappen
  • suiker: zoals kristalsuiker, druivensuiker en producten waarin suiker is verwerkt zoals koek, gebak, zoet beleg, snoep

Van producten met koolhydraten worden kleine, berekende en afgewogen hoeveelheden gegeten.

Vocht

Voldoende drinkvocht is belangrijk om obstipatie tegen te gaan en de kans op nierstenen te verkleinen. De gemiddelde vochtbehoefte is:

  • kinderen 1-3 jaar: 0,75 liter
  • kinderen 4-8 jaar: 1 liter
  • kinderen 9-13 jaar: 1-1,5 liter
  • kinderen 14-18 jaar: 1-1,5 liter
  • volwassenen: 1,5 – 2 liter

Toegestane dranken zijn:

  • Water, mineraalwater
  • Thee en koffie zonder suiker en melk, eventueel met een zoetje
  • Light-frisdranken: cola-light, sprite-light, cassis-light, Cristal Clear. Lees bij onbekende frisdranken altijd de voedingswaardedeclaratie op het etiket: alleen light-frisdranken met maximaal 1 gram koolhydraat per 100 ml)
  • Suikervrije limonadesiroop: Diaran, Slimpie, Burgs Limo-light, eigen merken met 0% suiker
  • Bouillon van bouillonblokje of zelfgetrokken van bouillonvlees

Zoetstoffen

Zoetstoffen die geen energie leveren zijn geschikt in ketogene diëten:

  • acesulfaam
  • cyclamaat
  • erythritol
  • sacharine
  • stevia
  • sucralose

Op de verpakking kunt u lezen welke zoetstof in het product is gebruikt. Deze zijn onder verschillende merknamen te koop.

Aspartaam is ook een zoetstof die geen energie levert, maar kán een ongunstig effect op de ketose hebben. Het mag gebruikt worden als uw kind goed in ketose komt en blijft. Lukt dit niet, dan is aspartaam een punt van aandacht. Light-frisdranken bevatten bijvoorbeeld aspartaam.